Marko Marković

Vrijeme postavljanja izložbe: 25.07.2018

Music performance in collaboration with Italian community choir Giuseppina Martinuzzi 

Krapan EU Kapital 2018

Working in different media with a focus on performing arts, Marko Marković critically reflects on political and social structures in his work. His artistic interests are predominantly marked by transformation processes between the individual and society. His works reflect everyday life in which he examines the relation between inferiority and superiority as well as the position of power in different geopolitical systems. He is recognized as a performance artist who is exploring the boundaries of his own endurance and is one of the most radical performers on the Croatian art scene. Marković deals with identity issues and the body as instrument of expression and experimentation. He often includes audiences in his work and collaborates with people from different social and professional background. Marko Marković is also the organizer of various cultural-artistic projects like DOPUST/Days of Open Performance. For the 2016 festival edition he curated an exhibition about Viennese Actionism, in collaboration with the MUMOK archive. From 2012-2014 he worked as a production assistant in the New York studio of Matthew Barney, where he also curated a programme introducing artists working in the studio. He exhibited his work at Anthology Film Archives, New York; ISCP New York; The Kitchen New York; La Esmeralda, Mexico City; Biennale de Mediterranean, Thessaloniki; Art Rotterdam; Künstlerhaus Wien, Moscow Biennale of Contemporary Art. In 2016 his work has been presented in the Croatian Pavillion at the Venice Architecture Biennale.

ARTISTS RECRUIT CENTER_POZZO FRANZ / REGRUTNI CENTAR ZA UMJETNIKE_POZZO FRANZ

Pozzo Franz is a local toponym representing industrial heritage leftover, where people still live squatting their own apartments. It is rare and authentic phenomena, clash of time and space which is completely ignored by the local goverment.

Artist are sharing everyday life by taking a role of a Krapan citizens and working and living everyday circumstances, interacting with the community through the contemporary art practice, and setting up the ground for the dialog and social visibility.

Artists recruit center_Pozzo Franz is produced under umbrella of Polygon – Centre for artistic research and project development, supported by Ministry of Culture RH, Kultura Nova Foundation. It is a member of the international cultural platform Mines of Culture, Rijeka 2020 ECoC, and KineDok.


Pozzo Franz

Krapan je najbolji!


CRNA ZEMLJA GORI

Crna zemlja gori

Grče se mišići

Škrguću nam zubi

Vredne ruke rade

Zveket lanca i lopate 

Naše su pjesme dubine ispod dna

Putevi vode ka žednoj slobodi

Na rudniku ponosna stoji

Rudare, kolone broji

Plamen iz utrobe peče

Krv iz pesnice teče

Iz srca jauk se vije

Kao zastava slobodna neba

Junakinja nova donosi jutro

Sunca sjaj i nadu u dan

Na vrhu jezika ljuta je ruda

Iz ognjena pakla Anarhija urla

Sloboda! Saloboda! Sloboda! 


Marko Marković

Labin 2018.


Pijesma pod nazivom Crna zemlja gori inspirtirana je istarskim rudarskim krajem, povješću radništva, rudara i društenih okolnosti koje su se događale tijekom vremena prilikom promjene različitih režima i država od doba Austro-Ugarske Monarhije, Talijanskog režima, Labinštine, Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije i Republike Hrvatske. 

Uzmijući kao dominantnu snažnu žensku figuru, pjesma govori o prosvjetiteljici humanističkog sociajalizma Giuseppini Martinuzzi koja je kao borac za radnička prava rudara također bila izrazito zaslužna i za naobrazbu rudarske djece. 

"Učiteljica siromašnih " kao izvrsna odgajateljica i književnica, sposobna spisateljica i pjesnikinja, autorica pedagoških studija i udžbenika za osnovnu školu bila je aktivna na području Istre i Italije početkom 20. stoljeća, a umire u rodnom Labinu 1925.

Uzimajući Giuseppinu Martinuzzi kao primjer snage i slobode u tekstu pjesme, povlači se paralela s kontekstom današnjeg vremena i društvene slike te pozicioniranju snažene ženske figure u ovdašnjem vremenu. 

Boraveći treću godinu za redom u malom rudarskom mjestu Krapan u općini Raša, gdje i danas žive bivši rudari i rudarske obitelji, rađa se ideja za stvaranjem pjesme " Crna zemlja gori ". Pjesma i jest inspirirana formom poezije Giuseppine Martinuzzi te odiše buntovnim i revolucionarnim duhom trenutnog stanja u kojem se nalazimo. 

Vodeći duge razgovore s Brankom Cvjetičanin i pomnim planiranjem, izvedba pjesme je ostvarena u suradnji s mješovitim zborom zajednice talijana iz Labina - Giuseppina Martinuzz, te je premijerno predstvaljena na programu Krapan EU Kapital u Krapnu u Kolovozu 2018. Svečana manifestacija je održana na lokaciji Pozzo Franz za nazočan auditorij koji je bio sačinjen od nekolko različitih nacionalnih manjina žitelja ovoga malog rudarskog mjesta u kanjonu rijeke Raše, Krapan. 

Spoj kultura i uvažavanje različitosti, međusobna tolerancija i zajedništvo moglo se osjetiti tijekom izvedbe baš kao i u obraćanju javnosti, narodu i radništvu od strane Giuseppine Martinuzi u njezinim knjigama pisanim u nama davnim vremenima. 



                  SLOBODA! SLOBODA! SLOBODA!

          SLOBODNA! SLOBODNA! SLOBODNA!

                  SLOBODA! SLOBODA! SLOBODA!

          SLOBODNA! SLOBODNA! SLOBODNA!

                  SLOBODA! SLOBODA! SLOBODA!

         SLOBODNA! SLOBODNA! SLOBODNA!